HOME VOEDING SPORTEN DIETEN ARTIKELEN OVER ONS
stofwisseling

Het belang van het stimuleren van de stofwisseling

De Stofwisseling

Het totaal aan chemische processen in het menselijk lichaam wordt de stofwisseling genoemd. De stofwisseling speelt een doorslaggevende rol in het welzijn van het lichaam, dit omdat het het lichaam voorziet van alle stoffen die het nodig heeft om te overleven. In het kort uitgelegd is de stofwisseling verantwoordelijk voor duizenden chemische reacties in het lichaam. Deze chemische reacties breken bepaalde stoffen af en maken nieuwe stoffen aan, die er op hun beurt voor zorgen dat het lichaam goed functioneert.

Wondermiddelen

Mensen met een langzame stofwisseling hebben vaak last van overgewicht. Maar wat kun je doen als je een langzame stofwisseling hebt en dus moeite hebt met het verliezen van die overtollige kilo’s? Er zijn ontelbare afslankprodukten op de markt die stuk voor stuk een wonder beloven, maar negenennegentig procent levert zeer zeker niet het beloofde resultaat. De reden hiervoor is dat het afslanken neerkomt op de stofwisseling. En doordat geen mens hetzelfde is, en dus geen stofwisseling hetzelfde is, kan het dat een afslankprodukt dat geweldig resultaten leverde voor de een, niets doet voor de ander.

Nadat je je ervan bewust bent geworden dat je stofwisseling sneller zal moeten worden om gezond en efficiënt af te kunnen slanken, vraag je je waarschijnlijk af hoe dit te bereiken. En wederom is de simpele aanpak beter dan elk afvalprodukt verkrijgbaar in de winkel.

Lichaamsbeweging en gezond eten is het antwoord

Wees je er allereerst bewust van wat je eet en hoeveel je eet. Uithongeren is zeker geen optie omdat het uiteindelijk zal leiden tot het langzamer verbranden van vet. Doordat het lichaam gewend raakt aan het voedselgebrek zal het, als het uiteindelijk voedingsstoffen binnen krijgt, alleen het vet hieruit opslaan en niets meer dan dat. De beste manier om af te vallen is de stofwisseling te stimuleren, door regelmatig te bewegen en gezond te eten.

Rustig aan beginnen met bewegen

Behalve het eten van groenten en fruit, mager vlees, magere melkprodukten en het drinken van genoeg water (ongeveer twee liter per dag) wordt het ook aanbevolen regelmatig te bewegen. Wellicht heb je niet genoeg tijd om naar een sportschool te gaan of oefeningen thuis te doen, maar je kunt allicht naar je werk lopen en zo nu en dan een wandeling in het park maken. Het wordt in feite zelfs aanbevolen als je geen sporter bent of niet gewend bent aan lichaamsbeweging, met kleine activiteiten te beginnen zoals een lange wandeling of rustig aan joggen.

De juiste ingrediënten helpen een gezonde stofwisseling

Uitgebalanceerde voeding en lichaamsbeweging zijn de efficiëntste manieren om af te vallen. Afgezien daarvan kan de stofwisseling gestimuleerd worden door voldoende rust te nemen (minstens zeven uur slaap per nacht) en stressvolle situaties te vermijden. De stofwisseling speelt, zoals eerder besproken, een belangrijke rol in het lichaam. De stofwisseling wordt in de loop der tijd onvermijdelijk langzamer, maar het ergste kan worden voorkomen door je te houden aan de stappen zoals eerder besproken. Als je bovendien geinteresseerd bent in gezond afvallen, vermijd dan de wonderpillen en behandelingen. Het versnellen van de stofwisseling op een gezonde en verantwoorde manier is de enige manier die werkt.


Afslank Receptenbijbel

€ 37,00

Gewicht toenemen is makkelijk. Het enige wat je hoeft te doen is lekker op de bank zitten, tv kijken, chips eten en een bak ijs erna. Afslanken daarentegen is voor vele mensen hogere wiskunde. Een pro lees meer...


50 Recepten in 30 Minuten

€ 27,00

Heb je als vrouw in de overgang moeite met op gewicht te blijven? Wissel je regelmatig van dieet en werkt niets? Ria Kamelle auteur van de boeken 'Slank door de Overgang', 'Overwin je Overgang' en '20 lees meer...